hidup sekali hiduplah yang berarti,event the best can be improved, the best never last

Senin, 10 Mei 2010

JENIS – JENIS AWAN oleh fatich ubaidillah

Pembentukan awan berlaku hampir keseluruhannya pada bahagian bawah atmosfera yang dikenali sebagai Troposfera. Awan terbahagi kepada dua kumpulan besar : iaitu yang berbentuk kumulus (cumiliform) dan yang berbentuk berlapis-lapis(stratiform). Saiz, bentuk dan warna awan berubah mengikut kandungan kelembapan dan kesetabilan atmosfera. Atmosfera pada amnya dibahagi kepada tiga peringkat didifinasikan mengikut garis lintang, paras ketinggian dan kekerapan kewujudan awan-awan tertentu seperti berikut:
 Peringkat
 Kawasan Tropika
Kawasan Berhawa Sederhana
 Kawasan Kutub
 Tinggi
6 – 18km
5 – 13 km
3 – 8 km
 Pertengahan
2 – 8 km
2 – 7 km
2 – 4 km
 Rendah
Dari paras muka bumi ke 2 km
Dari paras muka bumi ke  2 km
Dari paras muka bumi to 2 km
Terdapat 10 genera awan. Enam daripadanya tergolong ke dalam peringkat-peringkat tersebut diatas seperti berikut:
  1. Awan peringkat rendah         :  Stratokumulus dan stratus.
  2. Awan peringkat pertengahan :  Altokumulus.
  3. Awan peringkat tinggi           :  Sirus, Sirokumulus, dan  Sirostratus.
Genera selebihnya tidak tergolong kedalam peringkat – peringkat tersebut diatas sepenuhnya. Awan-awan ini mempunyai kecenderungan  mengembang dari satu peringkat ke peringkat lain seperti berikut:      
  1. Altostratus biasanya terjadi pada peringkat pertengahan tetapi boleh mengembang ke peringkat  tinggi.
  2. Nimbostratus  berkembang dari peringkat pertengahan ke peringkat tinggi dan rendah .
  3. Awan-awan Kumulus dan Kumulonimbus lazimnya mempunyai tapak di peringkat rendah tetapi mengembang ke peringkat pertengahan dan tinggi.
Gambar-gambar  awan  berikut  diambil di Semenanjung  Malaysia, kebanyakannya di Negeri Selangor pada bulan Mei, Jun dan  Julai 2002. Warna  kekuningan  oren  sesetengah  awan  adalah  disebabkan pemantulan sinaran suria pada waktu matahari terbit atau matahari terbenam. Gambar-gambar ini tidak meliputi  semua  genera  tersebut  diatas  tetapi  akan  ditambah  dan/atau disemak semula dari masa kesemasa  dan  diganti  dengan gambar-gambar awan lain berserta komen yang dapat diperolehi untuk memaparkan keadaan cuaca dan pola awan berkaitan di Malaysia. 
Barometer adalah alat untuk mengukur tekanan udara. Satuan yang digunakan adalah bar.
Gambar Barometer


3. Gambar/skala Beaufort (Beaufort wind-scale)
"Beaufort wind scale" atau "Beaufort wind force scale" atau yang lebih dikenal dengan sebutan skala beaufort adalah sistem menaksir laporan kecepatan kecepatan angin berdasarkan efek yang di timbulkan dari kecepatan angin.
Sejarah
Skala beaufort diciptakan oleh Sir Francis Beaufort pada tahun 1805. Pada awal Abad 19, petugas pangkalan angkatan laut biasa melakukan observasi cuaca, tetapi tidak ada standar atau skala yang digunakan sehingga hasil pengamatan bersifat sangat subjektif. Sir Francis Beaufort melihat kekuatan angin punya dampak langsung terhadap keadaan gelombang laut. beaufort membangun skala berdasarkan pengalaman dan pengamatan diatas kapal kapal perang dan Beaufort berhasil menciptakan suatu standar. Skala beaufort mengalami beberapa kali revisi, tahun 1906 skala beaufort mulai digunakan untuk di darat. Tahun 1926 skala beaufort di korelasikan dengan kecepatan angin yang sesungguhnya. Tahun 1946 skala beaufort di tambah skalanya 13-17 skala, tetapi penggunaannya tidak universal karena digunakan hanya untuk digunakan negara-negara tertentu sebagai indikator kekuatan Badai/Siklon. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar